lørdag 10. desember 2011

Godt igang

Ja, da har jeg laget marsipan, og de ble både gode og greie å trille ut. Nå tok jeg alt på slump, aner ikke hvor mye mandler jeg hadde, men en halvkilo, tenker jeg. Skåldet dem først, og lot dem tørke litt over natta. Så malte jeg de to ganger, deretter blandet jeg med melis og en halv teskje tragant. Knadde det hele inn med en eggehvite. Jeg delte marsipanen i tre deler og farvet hver del med konditorfarve. Jeg tok den jeg hadde for hånden, og det er de "gammeldagse" farvene. De er litt svake i farven, men pytt-pytt. Jeg har ikke øyne i maven, hehe.
I dag har jeg tenkt til å lage rosettbakkels. Det er tidkrevende, så vi får se hvor mange jeg orker å lage. Dette er min favoritt-julebakst, så jeg MÅ ha;)
Ha en fin-fin dag. Her er det kaldt klarvær! 
Klem fra Eli:)

5 kommentarer:

  1. Heisann:)
    Så herlig med hjemmelaget marsipan. Min mor lagde alltid det:) Selv kjøper jeg ferdig marsipan, men med pynt, skokolade og masse fantasi, så synes jeg det blir helt greit:)

    Kos deg masse:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  2. Takk, Marianne. Må innrømme at jeg har pleid å kjøpe ferdig i noen år, men nå tenkte jeg at jeg skulle børste støv av gamle kunster;)

    SvarSlett
  3. Så deilig med hjemmelaget marsipan. :)) Har aldri laget det jeg,pleier alltid å kjøpe. Kanskje jeg skal prøve jeg også.
    Ha en koselig Lørdagskveld.
    Klem fra Mette.

    SvarSlett
  4. Oii...lenge siden jeg har smakt hjemmelaget marsipan!

    Flink du er!

    Klem fra Fru Haugen Klingen

    SvarSlett
  5. Takk, jenter! Litt tidkrevende, men ikke vanskelig, og smaker fortreffelig;)

    SvarSlett